جستجو کردن
Close this search box.

ابزارهای سنجش آزمایشگاهی

ابزارهای سنجش آزمایشگاهی

ابزارهای سنجش آزمایشگاهی چیست؟

ابزارهای سنجش آزمایشگاهی جز دسته تجهیزات آزمایشگاهی قرار می گیرند که برای عملکرد دقیق و به دست آمدن نتایج درست با دقت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از ابزارها نسبت به سایر تجهیزات کاربرد بیشتری دارند که ما در این مطلب قصد داریم چند مورد از مهم ترین ان ها را به شما معرفی کنیم.

انواع ابزارهای سنجش پرکاربرد آزمایشگاهی

از ابزارهای سنجشی که در آزمایشگاه ها استفاده می شود، می تون به موارد زیر اشاره کرد:

دماسنج و رطوبت سنج

دماسنج که به آن ترمومتر هم می گویند یکی از ابزارهای آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری دمای مایعات و همچنین گازهای مختلف در زمان حرارت و گرما و یا انجام واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع دماسنج بر مبنای واحدهای مختلف می تواند دما را اندازه بگیرد. این ابزار یکی از حساس ترین ابزارهای آزمایشگاهی است که برای تعیین دما و حرارت کاربرد دارد و می تواند در نتایج آزمایش موثر واقع شود. این وسیله انواع مختلفی دارد که شامل دماسنج های گازی، الکلی، شیشه ای، جیوه ای، لیزری، دیال، ترموکویل، دیجیتالی، بخار هلیومی و غیره می شود اما نوع جیوه ای دماسنج ها بیشترین کاربرد را در آزمایشگاه های شیمی دارد.

دیتالاگردما و رطوبت_ دما سنج و رطوبت سنج
دیتالاگر دما و رطوبت_ دما سنج و رطوبت سنج

الکل سنج آزمایشگاهی

یکی دیگر از ابزارهای سنجش آزمایشگاهی الکل سنج است که همان طور که از نام آن پیدا است برای تعیین درصد الکل در مایع آب و یا یک الکل برای اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر مایع مورد نظر دارای قند باشد، این ابزار نمی تواند نتیجه دقیقی را اعلام کند.

شوری سنج آزمایشگاهی

از دستگاه شوری سنج آزمایشگاهی  برای اندازه گرفتن و تعیین میزان شوری در محلول ها یا محتواهایی که در آن نمک حل شده استفاده می کنند.

کرنومتر آزمایشگاهی

کرنومتر هم که با نام زمان سنج یا تایمر آزمایشگاهی شاخته می شود، یک قطعه ساعتی است که می تواند زمان را از هنگام فعال شدن یک واکنش، فرآیند یا عمل تا زمان غیر فعال شدن آن را اندازه بگیرد. از این ابزار سنجش بیشتر برای سنجش سرعت واکنش های شیمیایی استفاده می شود. کرنومتر آزمایشگاهی به دو شکل کرنومتر مکانیکی یا عقربه ای و کرنومتر الکتریکی دیجیتالی قابل تهیه است.

کولیس آزمایشگاهی

یکی دیگر از ابزارهای سنجش آزمایشگاهی کولیس است که می تواند فاصله میان دو طرف مختلف یک جسم را اندازه گیری کند. این ابزار انواع مختلفی دارد که شامل کولیس ورنیه، کولیس عقربه ای، کولیس دیجیتالی یا رقمی و کولیس ریزسنج می باشد.

مولتی متر آزمایشگاهی

مولتی متر از جمله ابزارهای چند کاربره است. از این ابزار سنجش برای اندازه گیری کمیت های مختلف الکتریکی مانند ولتاژ، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی، جریان الکتریکی و غیره استفاده می شود. علاوه بر همه این موارد می توان با کمک مولتی متر سلامت و یا مشخصات یک قطعه الکتریکی یا قطعه الکترونیکی را هم مشخص و بررسی کرد.

میکرومتر آزمایشگاهی

میکرومتر ابزاری است که دقت بالایی برای اندازه گیری قطر داخلی، قطر خارجی، ورق ها، ارتفاع یکی شی، اندازه گیری قطر اجسامی همچون قطر میله، سیم، پیچ، چرخ دنده، تیغه فرز، مته و غیره کاربرد دارد. میکرومترها به دو دسته میکرومتر اینچی و میکرومتر میلی متری دسته بندی می شوند. دقت اندازه گیری این ابزار بسیار بیشتر از ابزار کولیس است.

نمونه بردار آزمایشگاهی

نمونه بردار که با نام سمپلر، میکروپیپت و پیپتور هم شناخته می شود، برای نمونه برداری، انتقال و جابجایی حجم های کم نمونه با دقت بالا استفاده می شود. البته ظرفیت این ابزار تنها 5 تا 100 میکرو لیتر است.

کاغذ PH

این کاغذ بیشتر برای اندازه گیری میزان اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول استفاده می شود. روی بدنه این کاغذها رنگ هایی که وجود دارند که هر یک از آن ها معرف یک نوع ph می باشند. در پشت بسته کاغذ PH یک راهنمای تعیین PH وجود دارد که با استفاده از آن می توانید متوجه اسیدی یا قلیایی بودن محلول خود شوید.

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد ابزارهای سنجش آزمایشگاهی صحبت کردیم و مهم ترین این ابزارها را به شما معرفی کردیم. این ابزارها هر کدام برای اندازه گیری های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند باعث ایجاد نتیجه درست و دقیق در یک آزمایش شوند. برای خرید هر یک از این ابزارها می توانید وارد سایت شوید و با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. برای مشاهده قیمت سانتریفیوژ اینجا کلیک کنید

سوالات متداول

ابزار سنجش آزمایشگاهی جزئی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری دقیق نمونه ها و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

کرنومتر، مولیس، میکرومتر، هیدرومتر، مولتی متر، دماسنج، الکل سنج، شوری سنج، کاغذ PH، نمونه بردار آزمایشگاهی و غیره.

انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ویژگی و مشخصات خاص خود را دارند و برای اندازه گیری مواد خاصی به کار می روند. بسته به نوع، جنس، کیفیت و برند سازنده هر کدام از آن ها قیمت متفاوتی دارند. برای اطلاع دقیق از قیمت این ابزارها می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

لیلا
لیلا

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

021-44276021-5

مشاوره فنی و خرید

آخرین مقالات منتشر شده

ما را شبکه های اجتماعی دنبال کنید

یون متر چیست؟ کاربرد - قیمت و خرید
مقالات
sobhani

یون متر چیست؟

یون متر چیست؟ یون‌سنج یک ابزار تحلیل الکتروشیمیایی است که برای اندازه‌گیری غلظت یون‌ها در محلول به کار می‌رود. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری H+

ادامه مطلب »
سانتریفیوژ خون چیست
مقالات
sobhani

سانتریفیوژ خون چیست؟

سانتریفیوژها برای مجموعه‌ای از کاربردهای علمی، صنعتی و بالینی از جمله جداسازی نمونه‌های خون استفاده می‌شوند. این فرآیند به طور رایج برای تفکیک اجزای مختلف

ادامه مطلب »