جستجو کردن
Close this search box.

حمام التراسونیک چیست؟

حمتم التراسونیک چیست

حمام التراسونیک چیست؟

حمام التراسونیک وسیله‌ای آزمایشگاهی است که قابلیت‌های مختلفی دارد. این دستگاه با استفاده از فناوری فراصوت می‌تواند کاربردهای خاصی داشته باشد. با برخورد موج‌های امواج اولتراسونیک به ماده‌ای که درون سیال قرار گرفته است، مقادیر ریزی به شکل توده‌های مولکولی ریز و درشت از ماده جدا شده و وارد مایع می‌شود. در پی این عمل، ضمن از بین رفتن ماده اولیه، قطعات جدا شده از آن که وارد مایع شده‌اند باعث ایجاد محلول می‌شود. در نتیجه نه تنها می‌توان از حمام التراسونیک برای مادیفیکشن جامد وارد شده به آن بهره گرفت، بلکه قابلیت ایجاد محلول را نیز دارد.

حمام التراسونیک
حمام التراسونیک

کاربرد حمام التراسونیک چیست؟

همان طور که گفتیم، ساطع شدن امواج فراصوت که دارای انرژی خاص خود هستند، هم می‌تواند جامد وارد شده را مورد تغییر قرار دهد و هم باعث ایجاد محلول شود. هر کدام از این موارد باعث ایجاد کاربردهای خاصی می‌شود.

در صورتی که ظروف یا ابزار آلوده را در آن قرار دهید، قادر خواهید بود آلودگی‌های کوچک سطح آن را به سادگی از بین ببرید. بنابراین استریل سازی و هموژنازیسیون و نیز ضدعفونی کردن تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و وسایل قیمتی از کاربردهای آن است.

همچنین ایجاد محلول، کلوئید طلا، دیسپرس کردن نانوذرات در سیال، شکاندن پلیمرها، تولید امولوسیون و سوسپانسیون و عصاره گیری نیز از دیگر کاربردهای آن به شمار می‌رود.

لیست قیمت

انواع مختلف دستگاه اولتراسونیک بث

در حین عرضه و فروش، دسته بندی آن به جز کشور و برند تولید کننده با توجه به حجم و قابلیت‌های خاص انجام می‌شود. منظور از قابلیت‌های خاص مواردی مانند دیجیتال و آنالوگ بودن، نوع شیر تخلیه و امثال آن است.

به طور کلی از نظر مبدا و سازنده، شرکت کیمیا طب گستر حمام التراسونیک ایرانی و خارجی را عرضه می‌کند. هر دو نوع دارای مدل‌های مختلف هستند که ظرفیت و قابلیت‌های خاص خود را دارند. نوع ایرانی از 2.5 لیتر تا 27 لیتر ارائه شده و مدل‌های خارجی نیز رنج ظرفیتی بین 2 تا 22 لیتر را دارند. در ادامه برندهای مختلف نیز بررسی خواهد شد.

این دستگاه به طور کلی مستطیل شکل تولید می‌شود، پس دسته بندی خاصی از لحاظ شکل ظاهری وجود ندارد. اما هر دو نوع ایرانی و خارجی در انواع آنالوگ و دیجیتال وجود دارد. در مدل دیجیتال، مقادیر با صفحه نمایش دیجیتال وارد و اعلام می‌شود. در نوع آنالوگ اما این طور نیست.

نحوه استفاده دستگاه التراسونیک

اما به طور کلی چگونه باید از این دستگاه استفاده کرد؟ آیا پیچیدگی و نکات خاصی در آن وجود دارد که باید بدانید؟

در واقع استفاده از این دستگاه ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد. قبل از هر بار استفاده باید مقادیر مورد نظر را روی آن وارد کرد. مشخصا نحوه ورود این مقادیر با توجه به آنالوگ و یا دیجیتال بودن آن متفاوت خواهد بود.

بعد از این مرحله، می‌توان ماده و یا وسیله مورد نظر را برای انجام فرآیند درون حمام التراسونیک قرار داد. این وسیله درون سبد تعبیه شده قرار می‌گیرد. سپس دستگاه پروسه را با ساخت و ارسال امواج فراصوت به درون محفظه انجام خواهد داد.

البته دقت کنید که نیاز است تا قبل از شروع فرآیند کاری اولتراسونیک بث، محاسباتی را انجام دهید. این محاسبات مقادیر مورد نظر را با توجه به کاربردی که از آن انتظار دارید مشخص خواهد کرد. به طور مثال زمان و شدت کاری برای ساخت یک سوسپانسیون با همین مقادیر برای هموژنیزه کردن متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که امواج تولید شده توسط این دستگاه فراصوت هستند و به هیچ وجه وارد محدوده شنوایی انسان نمی‌شود. بنابراین فعالیت آن به شکل بی صدا انجام می‌شود و هیچ آسیبی به افراد را به دنبال ندارد.

حمام التراسونیک
حمام التراسونیک

بهترین برندهای دستگاه التراسونیک

امروزه به دلیل افزایش شرکت‌های تولید کننده ابزار و دستگاه‌های آزمایشگاهی، انتخاب بهترین شرکت و بهترین محصول کمی دشوار شده است. ما با معرفی بهترین برندهای سازنده این دستگاه، مشکل فوق الذکر را برای شما مرتفع خواهیم نمود. این قسمت را از دست ندهید.

برندهای خارجی دستگاه التراسونیک

شرکت Isolab یا همان ایزولب، یکی از شناخته شده‌ترین برندهای تولید کننده حمام التراسونیک است که در آلمان قرار گرفته. این شرکت نمونه‌های باکیفیتی را از نظر دقت کاری و جنس دستگاه تولید و عرضه کرده است.

شرکت Wisd کره جنوبی، برند Rocker تایوان و همچنین Skymen چین نیز سه نمونه دیگر از بهترین برندهای تولید کننده حمام اولتراسونیک هستند. به خصوص شرکت Wisd کره که در سال‌های اخیر سعی بر افزایش کیفیت تولیدات خود داشته است. به طور کلی اخیرا شرکت‌های لوازم آزمایشگاهی کره جنوبی و چین با یکدیگر در زمینه تولید محصولاتی مانند حمام التراسونیک و آون آزمایشگاهی به صورت تنگاتنگی در رقابت بوده‌اند.

شرکت ایرانی تولیدکننده حمام التراسونیک

علاوه بر شرکت‌هایی که معرفی شد، این دستگاه در ایران نیز ساخته می‌شود. علاوه بر قیمت مناسب این مدل‌ها، موضوعی که باعث شده است تا این دستگاه توسط متخصصین کیمیا طب گستر گلچین شده و در سبد عرضه این شرکت قرار گیرد، کیفیت بالای آن است.

بهترین نمایندگی فروش حمام التراسونیک در ایران

با موضوعات سیاسی و اقتصادی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است، تهیه دستگاه و ابزار آلات آزمایشگاهی بسیار دشوار شده. این موضوع مخصوصا زمانی نمود پیدا می‌کند که نیاز مبرمی به خرید یک دستگاه خارجی و باکیفیت داشته باشید. حال، بهترین روش خرید چیست؟ چگونه می‌توان از قیمت حمام التراسونیک مطلع شد؟

شرکت کیمیا طب گستر مفتخر است تا با عنوان بهترین نمایندگی فروش تجهیزات آزمایشگاهی در سرتاسر کشور شناخته شود. این شرکت با گلچین کردن بهترین دستگاه‌ها از بهترین برندهای جهان، تمامی نیازمندی‌های متصدیان آزمایشگاه و محققان کشور را مرتفع نموده است.

با توجه به اینکه هدف کیمیا طب گستر، حل مشکلات پیش روی پژوهشگران ایرانی است، بررسی محصولاتی که به فروش می‌رسد با دقت بالایی انجام می‌گیرد. از نظر قیمت و نیز کیفیت دستگاه، نمونه‌های عرضه شده توسط کیمیا طب گستر در بالاترین سطح قرار دارد. به علاوه، تمامی دستگاه‌هایی که توسط گروه کیمیا طب گستر به فروش می‌رسد دارای یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش می‌باشد.

گفتیم که حمام التراسونیک عرضه شده توسط کیمیا طب گستر در دو نوع ایرانی و خارجی، از بهترین برندهای سازنده این دستگاه به فروش می‌رسد. شما می‌توانید با بررسی صفحات مرتبط با حمام اولترا سونیک و اطلاع از قیمت این دستگاه به سادگی اقدام به تهیه آن کنید. به یاد داشته باشید که در صورت نیاز، کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره خرید رایگان به شما هستند. کافی است با ما تماس بگیرید.

فروش انواع دستگاه التراسونیک

قیمت

توضیحات تکمیلی:

حمام تمیز کننده التراسونیک دستگاهی جهت فرآیند تمیز کردن سریع، ایمن، سازگار و استثنایی می‌باشد. درحمام اولتراسونیک که به آن «دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک» (Ultrasonic Cleaner Machine) نیز می‌گویند، فرآیندی انجام می‌گیرد که از فراصوت (معمولاً از 20 تا 40 کیلوهرتز) برای تحریک یک مایع استفاده می‌شود.

فراصوت را می‌توان فقط همراه با آب استفاده کرد، اما استفاده از یک حلال مناسب برای تمیز کردن اجسام موجود در دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک اثر تمیزکنندگی آن را تقویت می‌کند.

تمیز کردن معمولاً بین سه تا شش دقیقه طول می‌کشد، اما بسته به اینکه نوع جسم مورد نظر که باید تمیز شود، ممکن است زمان کار دستگاه از ۲۰ دقیقه نیز فراتر ‌رود.

تمیز کننده التراسونیک می‌تواند سوراخ‌های کور و داخلی پیچیده و همچنین آلودگی‌های سطحی ریخته شده مانند رنگ یا موم را تمیز کند. از این روش، بیشتر برای تمیز کردن قطعات کوچک، ظریف و پیچیده استفاده می‌شود.

به دلیل قدمتی که استفاده از فراصوت برای تمیز کردن سطوح دارد، امروز مکانیسم‌های تمیز کردن سطح اجسام به روش اولتراسونیک به خوبی درک شده است. اولین تجهیزات تمیز کردن اولتراسونیک در دهه ۱۹۵۰ به صورت تجاری وارد بازار شد و در حدود ۱۹۷۰ به عنوان وسایل خانگی نسبتاً ارزان قیمت مورد استفاده قرار گرفت.

حمام التراسونیک
حمام التراسونیک

حمام‌های التراسونیک برای دهه‌ها به صورت صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است.

این دستگاه به ویژه برای تمیز کردن قطعات کوچک و پیچیده و سرعت بخشیدن به فرآیندهای عملیات تیمار کردن سطوح به کار گرفته می‌شود. از این دستگاه برای تمیز کردن طیف گسترده ای از قطعات در صنایع مختلف از جمله آزمایشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی‌، آزمایشگاه تحقیقاتی، صنایع الکترونیکی و … استفاده می‌شود.

از پاک کننده‌های اولتراسونیک برای تمیز کردن انواع مختلفی از اشیا، از جمله جواهرات، لنزها و سایر وسایل اپتیکی، ساعت، ابزارهای جراحی و دندان پزشکی، انواع ابزار‌هایی که نیاز به تمیز بودن دارند، سکه، نوک قلم‌های روان نویس، کلوپ‌های گلف، قرقره‌های ماهیگیری، پرده کرکره، اجزای سلاح گرم، انژکتور سوخت خودرو، آلات موسیقی، گرامافون،ماینر و  قطعات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شود.

از دستگاه‌های تمیز کننده التراسونیک در بسیاری از کارگاه‌های جواهرات، ساعت سازی و کارگاه‌های تعمیر الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فناوری تمیز کردن اولتراسونیک مبتنی بر امواج صوتی است. هر فرکانس موج صوتی که از 18 کیلو هرتز فراتر رود، فراصوت محسوب می‌شود. معمولاً فرکانس موجود در مخزن تمیز کردن اولتراسونیک بین 20 کیلو هرتز و 80 کیلو هرتز است.

موج صوتی از تحرک ذرات ایجاد می‌شود, هنگامی که سطح زیاد امواج صوتی در مایع قرار می‌گیرد، فشار منفی ایجاد می‌شود. در صورت تکرار، این فشار منفی در نهایت به حدی می‌رسد که مایع دچار شکستگی می‌شود. به این فرآیند کاویتاسیون می‌گویند.

در طی فرایند اولتراسونیک، میلیون‌ها حفره “حباب” از این طریق ایجاد می‌شوند. حفره‌های “حباب” با عبور موج صدا در مایع دچار نوسان می‌شوند. این به نوبه خود باعث ایجاد فشار مثبت شده و باعث ناپایداری و فروپاشی کاویتاسیون “حباب” می‌شود.

این فروپاشی و انفجار میلیون‌ها حفره “حباب” در سرتاسر مخزن اولتراسونیک است که پایه و اساس فن آوری تمیز کردن اولتراسونیک را در پی دارد.

"<yoastmark

حمام اولتراسونیک از حباب‌های کاویتاسیون ناشی از امواج فشار فرکانس بالا (صدا) برای تحریک یک مایع استفاده می‌کند. این تحریک نیروهای شدیدی را بر روی آلاینده‌های چسبنده به بسترهایی مانند فلزات، پلاستیک، شیشه، لاستیک و سرامیک ایجاد می‌کند.

این عمل همچنین به حفر‌های کوچک، ترک‌ها و شکاف‌های سطح اجسام نیز نفوذ می‌کند.

هدف از این عمل در حمام اولتراسونیک این است که تمام آثار آلودگی کاملاً چسبنده یا جاسازی شده روی سطوح جامد از بین بروند.

بسته به نوع آلودگی و قطعه مورد نظر، می‌توان از آب یا حلال‌های دیگر در حمام اولتراسونیک استفاده کرد. آلاینده‌های روی سطوح مختلف می‌توانند شامل گرد و غبار، خاک، روغن، رنگدانه‌ها، زنگ زدگی، گریس، جلبک، قارچ، باکتری‌ها، آهک، ترکیبات پولیش، روغن لحیم، اثر انگشت، موم دوده و مواد جدا شده از قالب، مواد بیولوژیکی مانند خون و غیره باشند.

تمیز کننده اولتراسونیک می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از اجسام با اشکال، اندازه و ترکیبات مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در هنگام تمیز کردن اجسام نباید اجازه دهید در کف دستگاه استراحت کنند، زیرا این امر مانع از ایجاد حباب در قسمتی از جسم که در تماس با حلال نیست، می‌شود.

حذف آلودگی از هر نوع مؤلفه از دو طریق انجام می‌شود:

  • از طریق انحلال (برای آلاینده‌های محلول).
  • از طریق جابجایی (برای آلاینده‌های نامحلول).
حمام التراسونیک
حمام التراسونیک

انحلال آلاینده‌ها

برای خذف آلودگی‌های محلول، این اجسام باید با ماده تمیز کننده در تماس مداوم باشند. با این وجود در طی یک دوره زمانی، قدرت ماده تمیز کننده ضعیف و یک لایه اشباع تشکیل می‌شود که به عنوان سدی بین آلاینده و ماده تمیز کننده عمل می‌کند.

انفجارهای اولتراسونیک با جابجایی لایه اشباع، امکان تمیز کردن مجدد را فراهم می‌کند.

جابجایی آلاینده‌ها

در مواردی که آلودگی‌ها نامحلول باشند (مانند گرد و غبار سطح)، باید کلیه نیروهای منسجم، که بین آلودگی و ماده، به اندازه کافی شکسته شوند تا امکان حذف آلودگی وجود داشته باشد.

انفجارهای مافوق صوت جابجایی و از بین بردن آلاینده‌های نامحلول بسیار مؤثر است. حباب‌های ریز تضمین می‌کند که می‌توانند به مناطق سخت مانند لولا، پیچ و دریچه دسترسی پیدا کرده و آلودگی را از بین ببرند.

تجهیزات و کاربردهای حمام (تمیز کننده) التراسونیک

تمام تجهیزات تمیز کردن اولتراسونیک در اصل از ژنراتور و مبدل‌های مافوق صوت تشکیل شده است. مولد اولتراسونیک انرژی الکتریکی را در فرکانس مورد نیاز تأمین می‌کند، در حالی که مبدل اولتراسونیک انرژی الکتریکی را به ارتعاشات مکانیکی تبدیل می‌کند.

تمیز کننده التراسونیک با قابلیت‌ها و عملکرد‌های متفاوت در بسیاری از صنایع و برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای نظافت استفاده می‌شود.

بیشترین موارد استفاده برای مؤلفه‌هایی است که دارای یک یا چند معیار زیر هستند:

قطعاتی که نیاز به تمیزکاری دقیق دارند.
قطعات ظریفی که نیاز به تمیز کردن ملایم دارند.
قطعات با محفظه‌های داخلی پیچیده.
قطعاتی که نیاز به تمیز کردن عمیق دارند.
مؤلفه هایی با آلاینده مخلوط مانند رنگ یا موم.

کمپانیRockerتایوان نیزتولید کننده انواع حمام التراسونیک می‌باشد.

Admin
Admin

2 پاسخ

  1. حمام تمیزکننده استراسونیک برای تمیز کردن قطعات ماشین آلات صنعتی هم قابل استفاده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 11 =

021-44276021-5

مشاوره فنی و خرید

آخرین مقالات منتشر شده

ما را شبکه های اجتماعی دنبال کنید

یون متر چیست؟ کاربرد - قیمت و خرید
مقالات
sobhani

یون متر چیست؟

یون متر چیست؟ یون‌سنج یک ابزار تحلیل الکتروشیمیایی است که برای اندازه‌گیری غلظت یون‌ها در محلول به کار می‌رود. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری H+

ادامه مطلب »
سانتریفیوژ خون چیست
مقالات
sobhani

سانتریفیوژ خون چیست؟

سانتریفیوژها برای مجموعه‌ای از کاربردهای علمی، صنعتی و بالینی از جمله جداسازی نمونه‌های خون استفاده می‌شوند. این فرآیند به طور رایج برای تفکیک اجزای مختلف

ادامه مطلب »