جستجو کردن
Close this search box.
خانه » دستگاه آزمایشگاهی » دستگاه الکتروفورز
دسته بندی محصولات
تجهیزات آزمایشگاه صنایع

دستگاه الکتروفورز

notice

برای مشاهده قیمت روی محصولات زیر کلیک کنید

لیست قیمت تجهیزات الکتروفورز هلدینگ ktg

لیست قیمت دستگاه الکتروفورز

الکتروفورز یک روش جداسازی مولکول‌ها مبتنی بر تحرک یون‌ها در یک میدان الکتریکی است. یون‌های دارای بار مثبت به سمت یک الکترود منفی حرکت می‌کنند و یون‌های با بار منفی به سمت یک الکترود مثبت مهاجرت می‌کنند. ذرات باردار مهاجر بسته به میزان بار، اندازه و شکل کل دارای نرخ مهاجرت‌های مختلفی هستند. این روش بخصوص برای ماکرومولکول‌ها، از جمله پروتئین‌ها و DNA و RNA استفاده می‌شود. با اضافه کردن یک دترجنت با بار منفی، بار الکتریکی پروتئین‌ها به طور کیفی منفی خواهد شد, بنابراین به سمت الکترود مثبت حرکت می‌کنند.

دستگاه الکتروفورز قیمت و خرید

الکتروفورز چیست؟

الکتروفورز یک روش آزمایشگاهی است که برای جداسازی و تحلیل مواد بر پایه اختلاف در حرکت ذرات الکتریکی در یک میدان الکتریکی استفاده می‌شود. این روش بر اساس اثر تغییر مسیر حرکت ذرات باردار (مثلاً پروتئین‌ها یا اسید‌های نوکلئیک) در حضور یک میدان الکتریکی و بر اساس وزن مولکولی، بار الکتریکی، و اندازه ذرات، انجام می‌شود.

در الکتروفورز، نمونه‌ها بر روی یک ماتریس ژلی (مانند آگاروز یا پلی‌اکریلامید) قرار داده می‌شوند. سپس میدان الکتریکی اعمال می‌شود که باعث حرکت ذرات باردار در ژل می‌شود. به دلیل اختلافات در اندازه و وزن مولکولی، ذرات مختلف با سرعت‌های متفاوت حرکت می‌کنند و بنابراین جدا می‌شوند.

الکتروفورز در انواع مختلفی برای جداسازی و تحلیل مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال:

  • الکتروفورز پروتئینی

برای جداسازی پروتئین‌ها بر اساس ویژگی‌های مانند وزن مولکولی یا بار الکتریکی استفاده می‌شود.

  • الکتروفورز اسید‌های نوکلئیک

برای جداسازی و تحلیل DNA و RNA بر اساس طول و ویژگی‌های الکتریکی آنها استفاده می‌شود.

  • الکتروفورز ایمونوگلوبولین‌ها

برای تشخیص و جداسازی ایمونوگلوبولین‌ها و انواع مختلف آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الکتروفورز به عنوان یک روش مهم و پرکاربرد در زمینه‌های مختلفی از جمله بیوشیمی، بیولوژی مولکولی، ژنتیک، پزشکی، و صنایع داروسازی به‌طور گسترده استفاده می‌شود.

دستگاه الکتروفورز چیست؟ قیمت و خرید

اجزای دستگاه الکتروفورز

  • تانک بافر
  • الکترودها
  • یک صفحه پوشاننده برای جلوگیری از بخار شدن
  • پاورساپلای برای تامین جریان الکتریکی
  • بافر
  • یک ژل نیز بین دو محفظه بافری قرار می گیرد که تنها واسطه عبور جریان الکتریسیته در بین این دو محفظه است.

کارکرد دستگاه الکتروفورز

در الکتروفورز ، دو عامل اصلی بر سرعت و جهت حرکت مولکول و ذرات تاثیر می‌گذارد. عامل اول بار ذرات دارای اهمیت هستند. همانطور که گفته شد گونه‌های با بار منفی به قطب مثبت یک میدان الکتریکی جذب می شوند، در حالی که گونه‌های دارای بار مثبت به انتهای منفی جذب می‌شوند. اگر pH محیط به اندازه کافی قوی باشد، ممکن است یک ذره خنثی نیز یونیزه شود. در غیر این صورت، ذرات تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. عامل دیگر اندازه ذرات است.

یون‌ها و مولکول‌های کوچک می‌توانند خیلی سریع‌تر از مایع‌های بزرگ‌تر در ژل حرکت کنند. در حالی که یک ذره باردار در یک میدان الکتریکی به سمت مخالف جذب می‌شود، نیروهای دیگری نیز وجود دارند که بر نحوه حرکت یک مولکول تأثیر می‌گذارند. اصطکاک پیشرفت ذرات را در طی حرکت در ژل کند می کند. در مورد الکتروفورز ژل، می‌توان غلظت ژل را برای تعیین اندازه منافذ ماتریس ژل کنترل کرد که این امر بر تحرک تأثیر می‌گذارد. همچنین یک بافر مایع نیز موجود است، که pH محیط را کنترل می‌کند.

در طی حرکت ذرات و مولکول‌ها در ژل، این بستر ​​گرم می‌شود. این عامل بر میزان حرکت مولکول‌ها تأثیر می‌گذارد. به همین منظور ولتاژ دستگاه کنترل می‌شود تا زمان لازم برای جداسازی مولکول‌ها به حداقل برسد و این روند به طور مناسب انجام شود. گاهی اوقات الکتروفورز در یخچال انجام می‌شود تا به جبران گرما کمک کند.

دستگاه الکتروفورز قیمت و خرید

انواع الکتروفورز

انواع مختلفی از الکتروفورز بر اساس تکنیک‌های مختلف وجود دارد.

این روش‌ها عبارتند از:

  • الکتروفورز بر اساس میل ترکیبی ( Affinity Electrophoresis)
  • الکتروفورز مویرگی ( Capillary Eectrophoresis)
  • الکتروفورز ژل ( Gel Electrophoresis )
  • ایمونو الکتروفورز ( Immunoelectrophoresis )
  • الکتروفورز بلات ( Electroblotting)
  • ایزو الکتریک فوکوسینگ ( Isoelectric focusing )

الکتروفورز مویرگی

در فرایند الکتروفورز، مهاجرت یون‌ها با جذب یا دافعه در میدان الکتریکی صورت می‌گیرد. این فرایند عملی، با قرار دادن یک الکترود مثبت (آند) و یک الکترود منفی (کاتد) در محلول حاوی یون‌ها انجام می‌شود. با اعمال ولتاژ بر روی الکترودها، یون‌های املاح با بارهای مختلف، به عنوان آنیون‌ها با بار منفی و کاتیون‌ها با بار مثبت، از طریق محلول به سمت الکترود با بار مخالف حرکت می‌کنند. بنابراین، الکتروفورز مویرگی یک تکنیک الکتروفورز است که در مویرگهای باریک انجام می‌شود و این مویرگها معمولاً دارای قطری به اندازه ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر هستند.

الکتروفورز ژل

الکتروفورز ژل یک روش جداسازی و تحلیل مواد بر پایه اختلاف در حرکت ذرات الکتریکی در یک ژل است. در این روش، نمونه‌ها بر روی یک ماتریس ژلی (معمولاً آگاروز یا پلی‌اکریلامید) قرار داده می‌شوند. سپس یک میدان الکتریکی اعمال می‌شود که باعث حرکت ذرات باردار در ژل می‌شود.

ژل ، به عنوان یک محیط جامد، به دلیل خواص خود به عنوان یک فیلتر سایز مولکولی عمل می‌کند و به اندازه وزن مولکولی و اندازه ذرات کمک می‌کند تا مواد جدا شوند. ذرات با سایز‌ها و وزن‌های مختلف، با سرعت‌های متفاوت حرکت می‌کنند و بنابراین جدا می‌شوند.

الکتروفورز ژل به عنوان یک روش موثر در تجزیه و تحلیل مواد بیولوژیکی مانند پروتئین‌ها، اسید‌های نوکلئیک و کلسترول، در زمینه‌های مختلفی از جمله بیوشیمی، بیولوژی مولکولی، پزشکی و علوم زیستی استفاده می‌شود.

فروش دستگاه های الکتروفورز و پاورساپلای

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم الکتروفورز فقط کافیست روی محصولات کلیک کنید تا قیمت و مشخصات فنی آن را مشاهده نمایید. لطفا جهت اخذ مشاوره و استعلام قیمت تجهیزات آزمایشگاهی با کارشناسان شرکت کیمیا طب گستر تماس حاصل بفرمایید.