جستجو کردن
Close this search box.

دستگاه کروماتوگرافی مایع (LC)

به دلیل نوسان قیمت، لطفا پیش از ثبت سفارش جهت استعلام قیمت روز تماس بگیرید.
 

تضمین اصالت کالا

یک سال گارانتی

پرداخت مطمئن

ارسال سریع

10 سال خدمات پس از فروش

دکمه اشتراک گذاری

توضیحات

لیست قیمت دستگاه کروماتوگرافی مایع

نمایندگی فروش انواع دستگاه کروماتوگرافی مایع با بهترین قیمت در هلدینگ KTG. برای خرید و استعلام قیمت دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارشناسان ما تماس بگیرید. هلدینگ KTG ارائه دهنده انواع تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در سراسر ایران می باشد.

کروماتوگرافی چیست؟

کروماتوگرافی یک روش فیزیکی جداسازی است که در آن اجزایی که باید جدا شوند , بین دو فاز توزیع می شوند که یکی از آن ها ساکن است و دیگری در جهتی معین حرکت می کند. یک ابزار جامع و قوی برای جداسازی و کمیسازی بسیاری از آنالیت های آزمایشگاهی می باشد.

ماهیت پیچیده رنگ آمیزی گیاهی، گیاه شناس روسی،میخائیل تسووت را به یافتن راهی برای جداسازی رنگدانه ها به اجزاء اصلی شان هدایت نمود. او دریافت که رنگدانه های گیاهی به تعدادی نوارهای رنگی بر روی یک ستون کربنات کلسیم مجزا شده اند. به علاوه او فهمید که جداسازی توسط جذب تفاضلی رنگدانه ها بر روی سطح کربنات کلسیم ایجاد شده است. کروماتوگرافی به حرکت نسبی دو فاز مبتنی است.

یک فاز ساکن و یک فاز متحرک برحسب ماهیت فاز متحرک و ساکن طبقه بندی می شوند. فاز ساکن می تواند مایع یا جامد باشد و فاز متحرک می تواند گاز یا مایع باشد. اگر فاز ساکن جامد باشد کروماتوگرافی را جذب سطحی و اگر فاز ساکن مایع باشد تقسیمی می نامند. در کروماتوگرافی جذب سطحی، اساس جداسازی اختلاف بین جذب سطحی اجزاء می باشد ولی در تقسیمی اساس جداسازی اختلاف میان ضرایب تقسیم اجزاء است.

به طورکلی روش های تقسیمی برای جداسازی ترکیبات شیمیایی نزدیک به هم مانند اعضاء مشابه یک خانواده مناسب تر است ، ولی روش های جذب سطحی برای جداسازی انواع مختلف ترکیبات شیمیایی بهتر هستند. مزیت اصلی روش های تقسیمی این است که نوارهای کروماتوگرافی به علت عدم وجود دنباله نسبتا باریک و در نتیجه استفاده از ستون ها کارآمد تر است.

دستگاه کروماتوگرافی مایع قیمت و خرید

تئوری استفاده از دستگاه کروماتوگرافی:

در طول فرآیندکروماتوگرافی ملکول های حل شونده وارد یک بستر یا ستون از فاز ساکن می شود. در کروماتوگرافی قراردادی، فاز ساکن بر سطح ذرات تکیه گاه قرار می گیرد. حل شونده هایی که با فاز ساکن واکنش نشان نمی دهند، در فاز متحرک باقی می مانند و مهاجرت از طریق بستر یا ستون تنها توسط حامل های فیزیکی نشان داده شده توسط فاز ساکن یا ذرات تکیه گاه ممانعت می شود.

حل شونده هایی که به طور کامل با فاز ساکن واکنش نشان می دهند ، مهاجرت نمی کنند و در بستر یا ستون باقی می مانند. جداسازی و بازیافت تنها وقتی رخ می دهد که ملکول های حل شونده مرتبط با فازهای ساکن و متحرک در حال تعادل باشند.

به خاطر آن که یک حل شونده تنها وقتی در فاز متحرک باشد حرکت می کند، یک حل شونده با میل ترکیبی بالاتر برای فاز ساکن ، بسیار آرام تر از یک حل شونده با میل ترکیبی کمتر،مهاجرت می کند. برعکس حل شونده ای که با فاز متحرک در تعادل باشد سریعتر از حل شونده ای که با فاز ساکن در حال تعادل باشد مهاجرت می کند.

کروماتوگرافی مایع HPLC چیست؟

کروماتوگرافی مایع (Liquid Chromatography – LC) یک تکنیک تجزیه و تحلیل است که برای جداسازی و تفکیک ترکیبات مختلف از یک مخلوط مایع به کار می‌رود. این روش بر مبنای تفاوت در تعامل ترکیبات مختلف با یک فاز ثابت (stationary phase) در مقابل یک مایع حرکتی (mobile phase) استوار است. نمونه‌های مایع یا حلال‌های مختلف از طریق ستون جداسازی می‌گذرند و در این مسیر تفکیک می‌شوند.

کروماتوگرافی مایع HPLC با کارایی بالا (High Performance Liquid Chromatography -HPLC) از جمله روش ‌های جداسازی پر کاربرد در بسیاری از علوم آزمایشگاهی است. مهمترین و پرکاربردترین روش جداسازی، روش «کروماتوگرافی» محسوب می شود. روش کروماتوگرافی (Chromatography) را گیاه‌شناسی روسی به نام تسوت، در سال 1903 کشف کرد.

در اواخر سال 1960 آنالیستها با انتگرال گیریهای الکترونیکی آشنا شده بودند که می توانست سطح پیک شویش (elution band ) را اندازه گیری کرده و در نتیجه جداسازی بسیار خوبی برای یک مخلوط پیچیده در چند دقیقه یا حتی چند ثانیه بطور کامل ارائه دهد .

نانو گرم و بعضی اوقات پیکوگرم مقادیری بودند که بطور مطلوب می توانست ثبت  شود(1picogram=10-12 ، 1 nano gram=10-9) طبیعتاً مردم در این زمان مایل بودند در مورد نمونه های غیر فرار صحبت کنند که GC  برای آنها مناسب نبود. HPLC جدید در اثر نیاز بشر به حداقل کار ،مهارتهای تکنولوژی و تئوری هایی که بطور منطقی راهنمای او باشد بوجود آمد . در بعضی نوشته ها HP  و HPLC  نشان دهنده ی فشار بالا ( high pressure) است. و برخی نیز با توجه به مشکلات مالی  آنرا پر بها (high –prised ) تغییر نموده اند .

ولی این کلمه در واقع به معنای عملکرد بالا ( high –performance ) می باشد . واضح است که قبل از دوره ی وسائل جدید ، LC ( liquid –choromatography ) قدرت زیادی در جدا کردن مولفه های بسیار نزدیک به هم داشته است بعنوان مثال : جداسازی تبادل گر یون (ion exchange ) بطور موفقیت آمیزی در مورد خاکهای نادر دیده شد. در اوایل کار توسعه کروماتوگرافی مایعی ، دیده شد که برای بالا رفتن بازده و سرعت و منطبق کردن آن برای نمونه های بسیار کوچکتر باید قدمهای جدیدی برداشته شود . LC  باید سریعتر و اتوماتیک می گردید. اسم کروماتوگرافی با عملکرد بالا (HPLC) اغلب بدین دلیل بکار میرود که این روش کارهای جدیدتری را از روشهای کلاسیک تمیز میدهد .

 

اجزای یک سیستم کروماتوگرافی مایع

1. ستون جداسازی (Separation Column): این ستون حاوی فاز ثابت است که به آن همچنین فیلر یا جاذب می‌گویند. فاز ثابت معمولاً یک جاذب یا جاذب مختلف است که با توجه به خواص ترکیبات مختلف انتخاب می‌شود.

2. پمپ (Pump): پمپ به منظور پخش مایع حرکتی به ستون و ایجاد جریان مایع در سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. سیستم تزریق (Injection System): این سیستم برای تزریق نمونه حلال به سیستم کروماتوگرافی استفاده می‌شود. نمونه معمولاً به صورت یک حجم معین یا به صورت متغیر وارد سیستم می‌شود.

4. دتکتور (Detector): دتکتور به منظور آشکارسازی و ثبت سیگنال‌های خروجی از ستون استفاده می‌شود. انواع مختلف دتکتورها شامل UV-Visible Detector، Fluorescence Detector، Refractive Index Detector و … می‌باشند.

5. سیستم گرمایش و سرمایش (Heating and Cooling System): برای کنترل دمای ستون جداسازی و دیگر قسمت‌های سیستم که نیاز به دمای مشخص دارند.

تعداد زیادی از نمونه‌ها و ترکیبات مختلف با استفاده از کروماتوگرافی مایع تحلیل می‌شوند، از جمله ترکیبات آلی و غیرآلی موجود در مواد غذایی، داروها، علوم زیستی، شیمی تجزیه و تحلیل، و صنایع مختلف. این روش به دلیل دقت بالا، انتخاب‌پذیری مناسب فازهای جداسازی، و قابلیت اجرای آن در حالت‌های مختلف (مثل کروماتوگرافی مایع بالارونده یا HPLC)، از اهمیت بسیاری در تحقیقات و صنایع مختلف برخوردار است.

کاربرد روش های کروماتوگرافی:

با این روش ها می توان جداسازی هایی را که به روش های دیگر خیلی مشکل می باشند انجام داد. زیرا اختلاف جزئی موجود در رفتار اجسام درهنگام حرکت بین دو فاز تشدید می شود و هرقدر این اختلاف بیشتر شود قدرت جداسازی بیشتر است. یکی از مزایای برجسته این روش ها این است که شرایط انجام ان ها ملایم است. یعنی احتمال تجزیه اجسام جداشونده بوسیله این روش ها در مقایسه با سایر روش ها کمتر است. مخصوصا درمورد ترکیباتی با دو غشاء زیستی و دارویی اهمیت دارد. ازدیگر مزایای این روش این است که تنها مقدار بسیار کمی از مخلوط برای تجزیه لازم است. تجزیه درمقیاس میکرو انجام می شود.

کاربرد کروماتوگرافی مایع

کروماتوگرافی مایع (Liquid Chromatography – LC) به عنوان یک تکنیک تجزیه و تحلیل مهم، در انواع مختلف زمینه‌های علمی و صنعتی کاربرد دارد. در زیر، تعدادی از کاربردهای این تکنیک بررسی شده‌اند:

1. علوم شیمی:
– تجزیه و تحلیل ترکیبات آلی و غیرآلی در صنایع شیمیایی، از جمله ترکیبات دارویی، مواد افزودنی در مواد غذایی، و مواد شیمیایی.

2. علوم زیستی:
– تحلیل و جداسازی مولکول‌های زیستی مانند پپتیدها، پروتئین‌ها، اسیدهای نوکلئیک، و دیگر ترکیبات مرتبط با زیست‌شناسی.

3. صنایع داروسازی:
– کنترل کیفیت مواد اولیه و تحلیل ترکیبات دارویی در فرآورده‌های دارویی.

4. صنایع غذایی:
– کنترل کیفیت مواد اولیه، تجزیه و تحلیل مواد افزودنی، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌ها در محصولات غذایی.

5. علوم محیطی:
– تحلیل آلاینده‌ها و ترکیبات شیمیایی در آب، خاک، و هوا به منظور مانیتورینگ محیط زیست.

6. شیمی تجزیه و تحلیل:
– تجزیه و تحلیل نمونه‌های پیچیده به منظور شناسایی و اندازه‌گیری ترکیبات.

7. صنعت نفت و گاز:
– تحلیل فراوردهای نفتی و گازی، شناسایی و کنترل کیفیت ترکیبات نفتی.

8. پزشکی و تحقیقات دارویی:
– تجزیه و تحلیل نمونه‌های بیولوژیکی، تحقیقات در زمینه داروسازی، شناسایی داروها و ترکیبات متفاوت.

9. صنعت خودروسازی:
– کنترل کیفیت سوخت‌ها و روغن‌های مورد استفاده در خودروها.

10. علوم مواد و نانوتکنولوژی:
– تحلیل و شناسایی مواد نانو و کنترل کیفیت در تولید مواد نانو.

این تعداد مثال‌ها تنها نمونه‌ای از کاربردهای کروماتوگرافی مایع است و این تکنیک به دلیل دقت بالا، انتخاب‌پذیری در فازهای جداسازی، سرعت تجزیه و تحلیل مناسب، و قابلیت اجرا در حالت‌های مختلف (مثل کروماتوگرافی مایع بالارونده یا HPLC) به عنوان یک ابزار قدرتمند در زمینه تجزیه و تحلیل ترکیبات شناخته شده و ناشناخته بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کروماتوگرافی مایع HPLC

جداسازی در کروماتوگرافی

جداسازی در کروماتوگرافی بر اساس مفاهیم فیزیکی، شامل دو دسته کروماتوگرافی ستونی (Column) و کروماتوگرافی سطحی است. اساس نام ‌گذاری در دسته‌بندی دوم که مرسوم‌‌تر است، نوع فاز متحرک، فاز ساکن و همچنین نوع تعادل ایجاد شده بین دو فاز است.

این دسته شامل دو گروه کلی کروماتوگرافی مایع که فاز متحرک، مایع است و کروماتوگرافی گازی که فاز متحرک گاز است، می‌شود. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (High Performance Liquid Chromatography -HPLC)، بیشترین رشد و کارایی را داشته است

که علت آن، حساسیت بالا، تعیین مقدار کمی با صحت بالا، قابلیت آنالیز نمونه‌های غیرفرار و حساس به دما که با روش کروماتوگرافی گازی امکان‌پذیر نیست، قابل انجام است.

فروش ستون های HPLC

با استفاده از HPLC، آنالیز کمی و کیفی قابل انجام است. آنالیز کیفی، برای تشخیص و شناسایی نوع ترکیبات انجام می‌شود. به این صورت که از آنجایی‌که زمان بازداری (Retention Time) برای هر ماده در یک سیستم و شرایط خاص آزمایشگاهی ثابت و مشخص است،

کروماتوگرام آنالیت با کروماتوگرام به‌دست آمده از استاندارد آن آنالیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی و دستگاهی مقایسه می‌شود و در صورت یکسان بودن زمان بازداری، با قطعیت نوع ماده تعیین می‌گردد.

برای تعیین کمی مقدار آنالیت نیز سطح زیر پیک و یا ارتفاع پیک ترکیب مجهول با نمونه استاندارد مقایسه می‌شود. در مواردی که پیک‌ها باریک و متقارن باشند، اندازه‌گیری ارتفاع پیک از صحت و سرعت بیشتری برخوردار است.

جهت آشنایی بیشتر لطفا به وب سایت Agilent مراجعه فرمایید. دستگاه HPLC شامل قسمت‌های مختلفی مانند مخازن حلال، موتور یا پمپ، تزریق‌ کننده و آشکارساز است که در تصویر زیر نشان داده شده است.

کروماتوگرافی مایع HPLC

 

اجزاء و قسمت هاي مختلف دستگاه HPLC  

1) مخازن حلال:

كه در آنها فاز متحرك و يا حلالهاي شستشو دهنده ستون ريخته شده است.

2) موتور يا پمپ:

چون ستونها نسبتا طويل و اندازه ذرات كم است ,به اين جهت قابليت نفوذ كم مي شود و براي اين كه حلال جريان داشته باشد بايد فشاروجود داشته باشد.

براي ايجاد فشار از پمپ يا موتور استفاده مي كنيم. پمپ فشاري حدود psi 4500 مي تواند ايجاد كند و بايد بتواند فشار ثابت ايجاد كند. حلال توسط پمپ با فلوي ثابتي بر روي فاز ثابت حركت داده مي شود.

حداكثر فلوئي كه فاز متحرك مي تواند داشته باشد ml/min 2.5 است و بسته به نوع كاري كه مي خواهيم انجام دهيم فلو فرق مي كند، هر چه فلو كمتر باشد، فاصله ي پيك ها بيشتر است.

چهارمخزن داريم مخزنD, C, B, A ميزان فشار بستگي به فلوي ما دارد وقتي فلو ml/min 0.8 است ميزان فشار حدود psi 1500 مي شود. ميزان فشار بستگي به نوع ستون دارد حداكثر فشار مجاز Psi 3500 است. حداكثر تغييرات فشار Psi 100 است.

حداكثر فلو ريت Flow rate ، ml/min 2.5 است. پس پمپ، حلال را از مخزن مي گيرد و با سرعت گذر ثابتي آن را بداخل دستگاه وارد مي كند. در دماي آزمايشگاه كار مي كنيم.

3) تزریق کننده:

از سرنگهاي مختلف با ظرفيت هاي مختلف استفاده مي كنيم. حجم تزريق ۳۰ ميكروليتر است. نمونه ابتدا وارد قسمتي بنام گارد كالوم يا پري كالوم مي شود كه محافظ ستون است، طول كاردكالوم حدو يك سانتي متر است و جنس آن از فولاد ضد زنگ است، و ماده پركننده آن از جنس ماده پركننده ستون است.

اگر ماده ما ناخالصي داشته باشد يا با ماده داخل ستون واكنش ايجاد كند درگاردكالوم انجام مي شود و به ستون آسيبي نمي رسد.

4) آشکارسازها :

رديابها بايد حساس باشند و اثر مخرب بر روي اجسام نداشته باشند. پاسخ آنها تا حدود وسيعي براي غلظت بايد خطي باشد. عامل وجودی آشکارگر در HPLC , آشکار کردن فاز متحرکی است که از ستون بیرون می آید. یک سری گسترده از وسایلی که بعضی از آنها پیچیده و حساس هستند به عنوان آشکارگر مورد استفاده قرار می گیرند. آشکار سازها به دو گروه اصلی آشکار سازهای با خاصیت گروهی و آشکارسازهای با خاصیت جسم حل شده طبقه بندی میشوند.

لطفا جهت اخذ مشاوره و استعلام قیمت کروماتوگرافی مایع HPLC و دیگر تجهیزات آزمایشگاهی , با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمایید.

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دستگاه کروماتوگرافی مایع (LC)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =