جستجو کردن
Close this search box.

شیکر آزمایشگاهی چیست؟ انواع و کاربرد آن

شیکر آزمایشگاهی و کاربرد

معرفی انواع شیکر آزمایشگاهی و کاربرد آن

شیکر آزمایشگاهی یکی از ابزارهای مورد نیاز در آزمایشگاه برای هم‌ زدن و مخلوط کردن مواد به‌ کار می‌رود. شیکر آزمایشگاهی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی  و دستگاهی برای مخلوط کردن مایعات است. در واقع یک سرعت دهنده و کاتالیزور در تحریک واکنش ها در سطوح مولکولی مواد است. شیکر یکی از پرکاربرد ترین دستگاه ها در آزمایشگاه های تشخیص، اندازه گیری، کنترل کمی، کیفی و تحقیقاتی می باشد. هم زدن و مخلوط کردن در شیکر آزمایشگاهی بسیار مهم است؛

چون میزان هم زدن مکرر و سریع مواد شیمیایی در تست آزمایش ها ضروری می باشد. شیکر‌ها با توجه به مدل مورد نظر دارای جایگاهی برای قرار گرفتن فلاسک یا لوله نمونه می‌باشند. این شیکرها با توجه به کارکردشان دارای انواع مختلف و متنوعی بوده و هر آزمایشگاه با توجه به زمینه مورد استفاده، شیکر خود را انتخاب می کند.

شیکر آزمایشگاهی چیست؟

شیکر در آزمایشگاه های تشخیص، برای اندازه‌گیری کنترل کمی، کیفی و تحقیقاتی از پرکاربردترین دستگاه ها می‌باشد. هم‌ زدن سریع و مکرر و مخلوط کردن در تست های آزمایشگاهی امری مهم و ضروری می‌باشد. به طور کلی در آزمایشگاه های زیست‌شناسی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی و ژنتیک نیز کاربرد دارد. در سالهای اخیر استیرر و همزن جایگزین شیکر شده است ولی همچنان برای هم‌ زدن در حجم بالا از شیکر استفاده می‌شود.

تفاوت بین میکسر و شیکر  :

شیکر و میکسر‌های آزمایشگاهی ترکیب همگن بیش از یک یا دو ماده را ایجاد میکنند. در آزمایشگاههای مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی،مواد آرایشی، تصفیه فاضلاب و بیوتکنولوژی کاربرد فراوانی دارد.

شیکر‌ها دارای صفحاتی هستند که با لرزش آنها به سمت عقب و جلو یا به صورت دایره ای وار باعث هم زدن نمونه قرار گرفته بر روی آن می‌شوند. یعضی از انواع آن دارای حرکت رفت و برگشتی، الاکلنگی و زاویه دار هستند.

میکسرها بر خلاف شیکرها از تیغه یا پره برای هم زدن نمونه استفاده می‌کنند. همچنین به دلیل هم‌ زدن زیاد به نمونه آسیب می‌رسانند در صورتیکه شیکرها از نظر فیزیکی به مواد آسیبی وارد نمی‌کنند.

نکات مهم در مورد انتخاب شیکر آزمایشگاهی و میکسر چیست؟

در مورد انتخاب شیکر به سرعت لرزش دستگاه و قابل تنظیم بودن آن باید توجه شود و در مورد میکسر حجم ظرف، سرعت مخلوط کردن ، قابلیت تنظیم سرعت، ویسکوزیته مایع بسیار مهم است.

انواع شیکر‌ آزمایشگاهی عبارتند از:

شیکر اوربیتالی (orbital shaker )

شیکر صفحه‌ای(platform shaker)

ورتکس یا شیکر لوله (vortex tube)

راکینگ شیکر (rocking shaker)

شیکر یا میکسر خورشیدی

قیمت

شیکر اوربیتالی چیست؟

شیکر اوربیتالی دارای صفحه‌ای با حرکت دایره مانند برای مخلوط شدن یکنواخت مایعات و برای کشت میکروب مناسب است و شیکر اوربیتالی را شیکر روتاتور نیز می‌نامند. از ویژگی‌های بارز شیکر اوربیتالی تولید گرمای کم و عدم ایجاد ارتعاش در مقایسه با سایر میکسرهای آزمایشگاهی است. این مدل از شیکر برای مخلوط کردن میکروپلیت و میکروتیوپ به کار می‌رود.

نکات مهم در مورد انتخاب شیکر اوربیتالی چیست؟

سرعت چرخش

قطر دوران

اندازه صفحه

اندازه فلاسک و ظرف نمونه

با حرکت دورانی در سطح افقی نمونه داخل ظروف را مخلوط میکند. معمولا با قرار دادن شیکر اوربیتالی در یک انکوباتور آن را ارتقا می دهند.

شیکر صفحه ای چه کاربردی دارد؟

شیکر صفحه ای به صورت تخته‌ای صفحه مانند دارای حرکت افقی است. بشرها، ارلن و فلاسک های حاوی نمونه، پس از قرار گرفتن بر روی صفحه با تنظیم سرعت حرکت و زمان به صورت رفت و برگشتی جابجا می‌شوند. به نکاتی که در انتخاب شیکر باید توجه شود اندازه صفحه و حداکثر میزان جابجایی است.

شیکر آزمایشگاهی و کاربرد
شیکر صفحه ای

ورتکس لوله چیست؟

ورتکس یا شیکر لوله   ابزاری است در آزمایشگاه‌های علوم زیستی، میکروبیولوژی، و بیوشیمیایی که برای مخلوط کردن ویال‌‌های کوچک مایع کاربرد دارد. این دستگاه با حرکت های دورانی و لرزشی بر روی محور خود سبب میکس کردن محتویات داخل ویال می‌شود. صفحه چرخشی دارای سرعت متغیر است و به صورتیکه با چرخاندن دکمه تنظیم سرعت میتوان سرعت ورتکس را به صورت دلخواه تغییر داد.

شیکر آزمایشگاهی و کاربرد
شیکر لوله

شیکر آزمایشگاهی موجی چیست؟

این دسته از شیکر آزمایشگاهی برای هموژن کردن یکنواخت فلاسک‌های کشت، پتری دیش،نمونه های خون و کشت سلولی مناسب هستند و دارای سرعت پایین و مداوم هستند.

شیکر آزمایشگاهی و کاربرد
شیکر الاکلنگی

شیکر یا میکسر خورشیدی چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی آن برای همگن کردن نمونه‌های خون و سایر مایعات درون لوله‌های آزمایش است. دستگاه عمل میکس کردن را با حرکت آرام و سرعت کم انجام می‌دهد و مانع ایجاد رسوب گلبول‌ها می‌شود.

شیکر آزمایشگاهی و کاربرد
شیکر خورشیدی

یکی از معتبرترین کمپانی‌ها در زمینه تولید تجهیزات عمومی آزمایشگاهها مانند انواع شیکرها شرکت IKA  آلمان می باشد. شیکر آزمایشگاهی کمپانی IKA شامل دورسنج و تایمر دیجیتالی (100 ساعت) است که قابل تنظیم در 40 تا 500 دور در دقیقه می باشد و ظرفیت آن 2 لیتر است.

به عنوان مثال در مدل ks260 دارای سرعت 500 rmp است و تحمل رطوبت آن 80 درصد است. دمای آن بین 5 تا 50 در حال تغییر می باشد. می توانید به صورت دستی در مواقع مورد نیاز آن را تغییر دهید.

اندازه ی آن 420*98*360 mm است؛ اما در مدل ksl130 basic اندازه 316*98*270 mm می باشد. می توان گفت تفاوت های قیمتی در این 2 مدل بخاطر اندازه ی آن ها است.

قبل از انتخاب شیکر مناسب برای آزمایشگاه باید به نکاتی مانند سرعت حرکت، متغیر بودن سرعت و زاویه پلیت توجه کافی کرد.

اگر به دنبال بالاترین تنوع تجهیزات عمومی آزمایشگاهها هستید به سایت شرکت کیمیا طب گستر به نشانی https://www.ktglabgroup.com مراجعه بفرمایید.

تضمین کیفیت، ایمنی در محیط کار، اطمینان از خدمات و ضمانت پس از فروش و قیمت مناسب سرلوحه و شعار ماست.

تعمیر و کالیبراسیون کلیه دستگاههای آزمایشگاهی را از ما بخواهید.

شرکت کیمیا طب گستر انواع تجهیزات عمومی آزمایشگاهها مانند انواع شیکرهای آزمایشگاهی با بالاترین تنوع از برترین کمپانی‌های ایرانی و خارجی در اختیار مشتریان گرانقدر خود قرار می‌دهد. جهت ارتباط با شرکت کیمیا طب گستر با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

Admin
Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

021-44276021-5

مشاوره فنی و خرید

آخرین مقالات منتشر شده

ما را شبکه های اجتماعی دنبال کنید

یون متر چیست؟ کاربرد - قیمت و خرید
مقالات
sobhani

یون متر چیست؟

یون متر چیست؟ یون‌سنج یک ابزار تحلیل الکتروشیمیایی است که برای اندازه‌گیری غلظت یون‌ها در محلول به کار می‌رود. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری H+

ادامه مطلب »
سانتریفیوژ خون چیست
مقالات
sobhani

سانتریفیوژ خون چیست؟

سانتریفیوژها برای مجموعه‌ای از کاربردهای علمی، صنعتی و بالینی از جمله جداسازی نمونه‌های خون استفاده می‌شوند. این فرآیند به طور رایج برای تفکیک اجزای مختلف

ادامه مطلب »