جستجو کردن
Close this search box.

پیپتور یا دیسپنسر چیست؟

پیپتور یا دیسپنسر 

پیپتور یا دیسپنسر چیست؟

پیپتور یا دیسپنسر آزمایشگاهی همان پیپت پیشرفته ای است که  برای نگه داری و توزیع مایعات، به ویژه مایعات سمی در آزمایشگاه به کار می رود. دستگاه بسیار ساده ای که حاوی یک مخزن مایع و یک پیپت دو راهه است. به طوری که با کشیدن پیستون مایع از یک راه وارد پیپت شده و با فشردن پیستون مایع از راه دیگر خارج میشود. از پیپتور برای سرعت عمل و انتقال یک حجم معین از یک مایع بخصوص و معمولا سمی استفاده میشود.

وسیله پیپتور یکی از وسایل آزمایشگاهی است که برای افزودن حجم خاصی از رقیق کننده یا ریختن مایعات بکار می روند و بطور ساده تر وسیله ای است که می تواند حجمی را برداشت کرده و به جای دیگر منتقل کند .

یک دیسپنسر آزمایشگاهی به طور متداول از یک مخزن شیشه‌ای و لوله پیپت تشکیل می‌شود و در انواع مختلفی از جمله آنالوگ، دیجیتال، چرخشی و قابل تنظیم در دسترس می‌باشند. این دستگاه در محدوده‎‌های حجمی متفاوت از 0.2 میلی لیتر تا 100 میلی لیتر موجود می‌باشد.

قیمت

نگه داری روزانه ازپیپتور یا دیسپنسر 

در آزمایشگاه باید پیپتور یا دیسپنسر را مانند هر وسیله و دستگاه دیگری، روزانه تمیز کرد. دستگاه را می‌توان با یک پارچه نمدار تمیز نمود.

استریل کردن پیپتور می‌تواند با استفاده از ايزوپروپرانول 60%  انجام شود. دقت کنید که مایعات به داخل محفظه داخلی دستگاه وارد نشود.

پیپت

پیپت یک لوله شیشه‌ای با حجم ثابت (مانند 5 ، 10 ، 50 میلی لیتر و …) کالیبره شده برای برداشتن یک حجم دقیق از یک محلول یا مایع است. در آزمایشگاه، عموماً برای تجزیه و تحلیل کمی مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

  •  برای تعیین غلظت یک ماده خاص در محلول، یک مقدار مشخص از محلول را با استفاده از پیپت بردارید.
  • سپس با استفاده از یک روش تحلیلی مانند تیتراسیون مقدار آن ماده را تعیین کنید.
  • با دانستن مقدار آن ماده و حجم، می‌توانید غلظت ماده را محاسبه کنید.

بیشتر تحقیقات، به انتقال حجم اندازه گیری شده از یک مایع یا نمونه بستگی دارد. این روش انتقال، اغلب برای محققان وقت گیر خواهد بود.

تاریخچه استفاده از پیپتور یا دیسپنسر

اگرچه پیپت‌های مدرن از اواخر دهه 1950 به بازار عرضه شدند، اما به عنوان ابزارهای علمی از اواخر دهه 1800 وجود داشته‌اند. اولین بار این وسیله توسط زیست شناس فرانسوی لوئیز پاستور مورد استفاده قرار گرفت.

پیپت‌ های پاستور (یا پیپت‌های انتقالی) می‌توانند برای مکش و پیپت کردن مایعات بدون ترس از آلودگی مورد استفاده قرار گیرند. متأسفانه، پیپت‌های پاستور به سرعت فراگیر نشدند زیرا هر دانشمندی که می‌خواست از پیپت‌ها استفاده کند،

باید مجموعه شخصی شیشه ای خود را ایجاد می‌کرد. بسیاری از دانشمندان همچنان به استفاده از روش آزمایش شده و فوق العاده خطرناک پیپت با استفاده از دهان، ادامه می‌دادند،

در این روش دانشمندان مایعات را با استفاده از نی و دهان خود منتقل می‌کردند، حتی اگر این مایع سمی یا پرتوزا باشد. Henrich Schnitger ، سرباز سابق آلمانی، در اواخر دهه 1950 به علت تنفر از عمل پیپت به وسیله دهان، تولید پیپت‌های مدرن را به راه انداخت. خوشبختانه این تجهیزات به سرعت همه گیر شدند.

انواع پیپت و پیپتور یا دیسپنسر

پیپت‌ها در دو نوع عرضه می شوند:

  • پیپت های حجمی یا انتقالی
  • پیپت های اندازه گیری یا مدرج

پیپت‌های حجمی شبیه لوله‌های شیشه‌ای ساده هستند. یک حباب در میانه لوله که برای انتقال حجم مشخص و از پیش تعیین شده مایعات طراحی شده‌اند. از آن‌ها برای اندازه گیری دقیق مقادیر مایع، کمتر از ظرفیت مشخص شده استفاده نمی‌شود.

پیپت‌های مدرج دارای تقسیم بندی‌های کوچک کالیبر شده می‌باشند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا حجم دقیق مایع مورد نظر خود را بردارند.

استفاده از پیپت‌ها

  • صرف نظر از نوع پیپت، استفاده  از آن‌ها نیازمند دقت و توجه می‌باشد.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن هنگام پیپت مایعات، انگشت خود را روی قسمت انتهایی قرار دهید.
  • یا بسته به نوع پیپت، پوآر یا پیپت پر کن را به آرامی در انتها فشار دهید.
  • هنگامی که حجم مورد نیاز براشته شد، به آرامی روی پیپت ضربه بزنید تا قطرات اضافی حذف شوند.
  • سپس هنگام پخش، پیپت را با زاویه 10 تا 20 درجه نسبت به ظرف یا ویال نگه دارید.

تمیز کردن پیپت‌ها

پیپت‌ها پس از هر بار استفاده، به منظور ماندگاری و جلوگیری از آلوده شدن نیاز به تمیز کردن دارند.

  • برای تمیز کردن، ابتدا آب مقطر را درون پیپت بکشید و آن را کج کنید.
  • به طوری که آب با سطح داخلی پیپت تماس برقرار کند.
  • این روند را دو بار تکرار کنید.
  • سپس کل پیپت را با آب مقطر بشویید.

قیمت انواع پیپتور یا دیسپنسر  را در صفحه تجهیزات تیتراسیون مشاهده کنید. برای آشنایی با انواع سمپلرها که گاها با عنوان پیپتور هم شناخته می‌شوند، لطفا به صفحه سمپلر یا میکروپیپت ما سر بزنید.

کمپانی آلمانی Sartorious از تولید کنندگان انواع پیپتور و سمپلرهایی با دقت بالا و کیفیت مناسب می‌باشند. انواع دیسپنسورهای این کمپانی در شرکت کیمیا طب گستر موجود می‌باشند.

شرکت کیمیا طب گستر ارائه دهنده ی انواع دستگاه های مورد نیاز آزمایشگاه هاو صنایع مختلف می باشد. گروه K.T.G با هدف تضمین کیفی و رضایتمندی مشتریان،کالاهای مورد درخواست را از کمپانی های معتبر داخلی و همچنین کشور های اروپایی، آمریکایی و آسیایی بر اساس استاندارد مورد تایید و کیفیت بالا ، تهیه و ارائه می دهد.

تعمیر و کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی خود را به متخصصین و کارشناسان ما بسپارید.

همه ی محصولات دارای یک سال ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند.

لطفا جهت اخذ مشاوره و استعلام قیمت با کارشناسان شرکت کیمیا طب گستر تماس حاصل بفرمایید.

Admin
Admin

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

021-44276021-5

مشاوره فنی و خرید

آخرین مقالات منتشر شده

ما را شبکه های اجتماعی دنبال کنید

یون متر چیست؟ کاربرد - قیمت و خرید
مقالات
sobhani

یون متر چیست؟

یون متر چیست؟ یون‌سنج یک ابزار تحلیل الکتروشیمیایی است که برای اندازه‌گیری غلظت یون‌ها در محلول به کار می‌رود. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری H+

ادامه مطلب »
سانتریفیوژ خون چیست
مقالات
sobhani

سانتریفیوژ خون چیست؟

سانتریفیوژها برای مجموعه‌ای از کاربردهای علمی، صنعتی و بالینی از جمله جداسازی نمونه‌های خون استفاده می‌شوند. این فرآیند به طور رایج برای تفکیک اجزای مختلف

ادامه مطلب »