جستجو کردن
Close this search box.

تجهیزات آزمایشگاه مکانیک

تجهیزات آزمایشگاه مکانیک

لیست تجهیزات آزمایشگاه مکانیک

تجهیزات آزمایشگاه مکانیک شامل : تست خواص مکانیکی، دینامیکی و فیزیکی مواد می باشد. دستگاه های همچون
 
1- تست کشش
2- تست فشار
3- تست خمش
4- تست ضربه
5- تست پیچش
6- تست خزش
7- تست خستگی
8- تست صافی سطح
9- تست ضخامت پوشش
10- تست ابعادی
 

از کمپانی های Tinius-Olsen انگلستان، TesT-GMBH آلمان ،Time-Group چين و Gotech تایوان .

 
www.tiniusolsen.com
www.gotech.biz
 
برای تجهیز آزمایشگاه خود می توانید لیست تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق واتساپ یا ایمیل اعلام بفرمایید یا از طریق لینک زیر، قیمت تجهیزات آزمایشگاهی مورد نظر خود را مشاهده کنید.

هلدینگ KTG  ارائه دهنده ی انواع تجهیزات آزمایشگاه مکانیک و دستگاه های مورد نیاز در آزمایشگاه های صنایع دیگر می باشد.

آشنایی با برخی آزمایشات مکانیک سنگ

مغزه زنی و برش سنگ (Coring and Cutting)

در صورتی که نمونه های مورد نظر آرمایش به صورت مغزه نباشد، در آزمایشگاه از قطعات بزرگ سنگ مغزه گیری می شود. مغزه گیری در قطرهای (54، 65، 101 و 150 میلی متر) میسر می باشد و نمونه های اخذ شده سپس توسط اره سنگ برش داده می شود.

تجهیزات آزمایشگاه مکانیک

در صورتی که سطوح انتهایی نمونه ها نیاز به صیقلی شدن داشته باشند، این کار توسط تراش و سنگ مخصوص انجام می پذیرد. هدف از مجموعه این عملیات، آماده سازی نمونه ها طبق استاندارد های موجود برای انجام سایر آزمایش ها می باشد.

آزمایش های اندیس (Index Tests)

هدف از انجام آزمایش های Index تعیین پارامترهای زیر می باشد:

آب محتوی (Water Content):

منظور از درصد آب محتوی، نسبت وزن آب موجود در منافذ نمونه سنگ به وزن نمونه کاملا خشک شده آن بر حسب درصد است.

تخلخل (Porosity):

تخلخل در سنگ ها که عبارت است از نسبت حجم فضاهای خالی بین دانه ها به حجم کل، عامل مهمی در رفتار مکانیکی و هیدرولیکی سنگ می باشد.

تخلخل به دلایل مختلفی از جمله شرایط تشکیل (تخلخل اولیه) و فرآیندهای ثانوی مثل هوازدگی، دگرسانی، انحلال کانی ها، تبلور مجدد و غیره (تخلخل ثانویه) به وجود می آید که در این آزمایش این مقدار به صورت کمی تعیین می شود.

درصد اشباع (Saturation Degree):

نسبت حجم آب موجود در سنگ به حجم کل فضاهای خالی موجود بیانگر درصد اشباع سنگ می باشد که در تعیین میزان نفوذ آب به سازه نقش بسزایی دارد.

وزن حجمی (Unit Weight):

وزن حجمی معمولا در سه حالت وزن حجمی کل (γ)، وزن حجمی خشک (dryγ) و وزن حجمی اشباع (satγ) بیان می شود. این پارامتر یکی از عوامل کنترل کننده فشار وارد بر سازه های زیرزمینی می باشد. پارامترهای فوق با استفاده از ترازوی دقیق و خشک کن (Oven) تعیین می شوند.

لیست تجهیزات آزمایشگاه مکانیک

دستگاه تعیین مقاومت فشاری تک محوره و مدول یانگ (Uniaxial Compressive Test and Young’s Modulus)

آزمایش مقاومت تک محوره (یا نامحصور) متداول ترین آزمون آزمایشگاهی برای مطالعات مکانیک سنگی بر روی ماده سنگ می باشد. در این آزمایش نمونه سنگ در داخل یک فریم قرار داده شده و توسط یک جک با ظرفیت مناسب تحت بارگذاری قرار می گیرد. برای نمونه های مختلف از جک های با ظرفیت مختلف (تا 450 تن) استفاده می شود.

برای آنکه بارگذاری کاملا غیر نقطه ای باشد از یک مفصل کروی بر روی نمونه استفاده می شود. بارگذاری تحت سرعت کنترل شده تا زمان وقوع شکستگی در سنگ ادامه می یابد. در صورتی که از فریم های غیر صلب برای بارگذاری نمونه ها استفاده شود، تنها می توان مقدار مقاومت نهایی سنگ را ثبت نمود و اطلاعی از رفتار پس از شکست سنگ در اختیار قرار نمی گیرد.

در صورتی که آگاهی از رفتار پس از شکست سنگ ضروری باشد، باید از فریم های صلب استفاده نمود. این دستگاه دارای بدنه های کاملا صلب بوده که آن را قادر می سازد تا بتواند رفتار پس از شکست نمونه ها را در شرایط بارگذاری تک محوره و سه محوره تعیین نماید.

بدین ترتیب می توان سازه هایی را که در آن سنگ تا سر حد مقاومت نهایی اش بارگذاری شده را نیز طراحی نمود. شرایط مختلف بارگذاری در این دستگاه به صورت کاملا کامپیوتری برنامه ریزی شده و قابل تعریف می باشد.

آزمایش مقاومت فشاری سه محوره (Triaxial Compressive Test)

برای شبیه سازی تنش سه محوره که به سنگ در اعماق رمین وارد می شود، از این آزمایش استفاده می شود. متداول ترین روش اعمال تنش سه محوری در آزمایشگاه به نمونه سنگ، استفاده از سلول هوک می باشد که در آن ضمن اعمال یک فشار جانبی هیدرولیکی، نمونه تحت تنش قائم قرار می گیرد.

با انجام این آزمایش تحت مقادیر مختلف تنش جانبی، پوش گسیختگی سنگ ترسیم و بر اساس آن پارامترهای مقاومت سنگ (نظیر پارامترهای Ф و C) تعیین می گردد.

آزمایشگاه مکانیک سنگ مجهز به 3 سایز سلول هوک می باشد که می توان نمونه های با قطر 50-150 میلیمتر و طول های بین 150 تا 450 میلیمتر را تا حد 600 بار (60 مگاپاسکال) تحت فشار جانبی قرار داد. اعمال بار قائم کماکان با دستگاه اتوماتیک MTS و تا 450 تن فشار انجام می پذیرد.

به منظور انجام تست سه محوره ثابت نگه داشتن فشار جانبی امری بسیار مهم است. زیرا در طول انجام تست به دلیل تغییرات حجمی نمونه این مقدار افزایش یا کاهش می یابد لذا بدین منظور یک سیستم الکترونیکی تنظیم فشار جانبی در آزمایشگاه طراحی و ساخته شده است.

این سیستم دارای 2 بخش مکانیکی و کنترل­ کننده (بخش الکتریکی) می­باشد.

برای به حرکت در آوردن جک یک موتور به گیربکس متصل شده است. موتور با دوران گیربکس دومیله‌ی دنده کبریتی را حرکت می‌دهد. میله های دنده کبریتی انتهای پیستون را در سیلندر جابجا می‌کند. با حرکت سیلندر رو به جلو روغن به مدار تزریق شده و در نتیجه شاهدِ افزایشِ فشار در مدار خواهیم بود. همچنین با عوض شدنِ جهتِ دورانِ موتور سیلندر از پیستون خارج شده و در نتیجه شاهدِ کاهشِ فشار خواهیم بود.

  1. آزمایش اندیس بار نقطه ای (Point Load Strength Test)
  2. آزمایش شاخص دوام (Slake-Durability Index)
  3. آزمایش چکش اشمیت (Schmidt Hammer Test)
  4. آزمایش تعیین سرعت عبور موج از داخل سنگ

 

آزمایش کشش بولت

این آزمایش برای تعیین ظرفیت چسبندگی بولت به سیمان انجام می گیرد. در این آزمایش انواع مختلف بولت که در گراوت سیمان قرار داده شده است تحت آزمایش بیرون کشی قرار می گیرد تا در مورد بهترین نوع بولت و ترکیب گراوت بتوان قضاوت نمود.

در این آزمایش، سنسورهای دقیق جابه جایی سنجی و فشار که همگی از طریق سیستم اتوماتیک جمع آوری داده به کامپیوتر متصل می باشند،رفتار دقیق بولت را حین آزمایش ثبت می نمایند.

  1. آزمایش مقاومت برشی درزه
  2. آزمایش مقاومت کششی مستقیم و غیر مستقیم
  3. تست خزش
  4. آزمون تعیین شاخص تورم سنگ
  5. آزمون تعیین کرنش تورمی آزاد (FSST (
  6. آزمون تعیین کرنش تورمی نیمه محصور (SCSST)
  7. آزمون تعیین فشار تورم (SPT )

گروه K.T.G با هدف تضمین کیفی و رضایتمندی مشتریان، کالاهای مورد درخواست را از کمپانی های معتبر داخلی و همچنین کشور های اروپایی، آمریکایی و آسیایی بر اساس استاندارد مورد تایید و کیفیت بالا ، تهیه و ارائه می دهد.

این مجموعه در زمینه دستگاه های تست یونیورسال (کشش، فشار و خمش)، انواع تست های فلز، لاستیک، پلاستیک، کاغذ و کارتن ، نساجی ، بسته بندی نماینده رسمی کمپانی GOTECH تایوان می باشد و تا کنون افزون بر 3000 دستگاه در زمینه های ذکر شده در ایران به فروش رسانده است .

ازجمله مهمترین محصولات این شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دستگاه های تست پلیمر:

کشش با ظرفیت های متفاوت(تنسایل)

– تعیین نرخ جریان مذاب(MFI)

– دستگاه HDT/Vicat

– دستگاه رئومتر- مونی ویسکومتر

– ضربه آیزود و چارپی

– سایش دین(Din abration)

– سایش تبر(Taber abration)

– سختی سنج Shore A و Shore D

– تست خمش – فشار- فشار کارتن

-دستگاه ضربه پاندولی آیزود – چارپی مدل GT-7045-HML ساخت کمپانی گوتِک )

(Gotech تایوان کاربرد: دستگاه آزمون ضربه GT-7045-HML یک دستگاه دیجیتالی با صفحه نمایشگر لمسی (HMI) می باشد که برای تعیین مقاومت به ضربه مواد سخت از جمله پلاستیک های سخت بکار برده می شود.

عملکرد دستگاه:

این دستگاه توانایی انجام هر دو آزمون آیزود و چارپی را دارا می باشد.نمونه آیزود به صورت عمودی و نمونه چارپی به صورت افقی توسط فک های دستگاه گرفته می شود و پاندول با انرژی مناسب بر طبق نوع ماده، از زاویه 150 درجه بر نمونه ضربه وارد می نماید و میزان انرژی شکست نمایش داده می شود.

این دستگاه، برای ظرفیت های پایین (آیزود:1تا 5.5ژول و چارپی :1تا5 ژول) مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه های مورد آزمون در این دستگاه بر طبق استاندارد باید ناچ دار بشوند تا محل شکست نمونه ها از یک محل باشد وانرژی شکست آن ها از تکرار پذیری بر خوردار باشند.

این کار توسط دستگاه ناچ زن(ناچ کاتر) مدل GT-7016-A2 انجام می گیرد. از ویژگی های این دستگاه می توان به خودکار بودن رهایش پاندول در زمان مناسب اشاره نمود.

لیست تمامی محصولات در سایت هلدینگ KTG قرار داده شده است. و برای ورود به صفحه هریک از محصولات بر روی آن کلمه کلیک کرده تا وارد صفحه محصول مورد نظر با مشخصات فنی دستگاه مورد نیاز شوید.

به علاوه تعمیر و کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی خود را به متخصصین و کارشناسان ما بسپارید. همه ی محصولات دارای یک سال ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند.

تضمین کیفیت، ایمنی در محیط کار، اطمینان از خدمات و ضمانت پس از فروش و قیمت مناسب سر لوحه و شعار ماست.

Admin
Admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

021-44276021-5

مشاوره فنی و خرید

آخرین مقالات منتشر شده

ما را شبکه های اجتماعی دنبال کنید

یون متر چیست؟ کاربرد - قیمت و خرید
مقالات
sobhani

یون متر چیست؟

یون متر چیست؟ یون‌سنج یک ابزار تحلیل الکتروشیمیایی است که برای اندازه‌گیری غلظت یون‌ها در محلول به کار می‌رود. این دستگاه قادر به اندازه‌گیری H+

ادامه مطلب »
سانتریفیوژ خون چیست
مقالات
sobhani

سانتریفیوژ خون چیست؟

سانتریفیوژها برای مجموعه‌ای از کاربردهای علمی، صنعتی و بالینی از جمله جداسازی نمونه‌های خون استفاده می‌شوند. این فرآیند به طور رایج برای تفکیک اجزای مختلف

ادامه مطلب »